24. huhtikuuta 2015

Emma Hooper: Etta ja Otto ja Russell ja James

Otin viimein kuluneella viikolla kevättakin talviteloilta ja työnsin paksun untuvatakin kaapin perukoille. Jätin sukkahousut farkkujen alta pois, vaihdoin ohuempiin sormikkaisiin. Päätin, että nyt on todellakin kevät. Vaikka tuuli on välillä jäätävä ja tänäänkin tuli taivaalta pienen hetken jotain rakeiden tapaista, kevät on oikeasti jo pitkällä. Ojanpenkat kellertävät leskenlehdistä, puut ja pensaat alkavat ihan vähän ja ujosti jo vihertää. Ja aurinko - se on tullut moikkaamaan harva se päivä. Siemenestä ihan itse kasvatetut basilikat puskevat keittiön ikkunalaudalla yhä isompaa lehteä ja pitempää vartta.

Ja sitten on ollut vielä jotain niin ihanaa ja lämpöistä kuin kanadalaisen Emma Hooperin esikoisromaani Etta ja Otto ja Russell ja James. Olen hykerrellyt tämän kirjan kanssa, tuntenut suuria tunteita; iloa, onnea ja ihan vähän suruakin. Olen hypännyt vähän myöhäisempään junaan ihan vain siksi, että voisin lukea vielä vähän. Olen venyttänyt lounastaukoja, koska en ole halunnut irrottautua kirjan maailmasta. Olen tuntenut Kanadan preerian tuoksun, kuivan tuulen, hiekkapölyn joka puhaltaa sisään ovista ja ikkunoista, jää kiinni ihoon, hiuksiin, pöytien pintoihin. Olen jutellut eläimien kanssa, kuten Etta juttelee James-kojootin kanssa. Olen miettinyt elämääni, asioita jotka olen jättänyt tekemättä ja asioita jotka haluan tehdä. Koska ikinä ei ole liian myöhäistä - sen tietää 82-vuotias Ettakin, joka haluaa nähdä edes kerran elämässään meren (ei todellakaan yhtään hullumpi haave!). Hän lähtee kävelemään meren rantaan eli vaivaisen 3200 kilometrin päähän. Koska usein unelmiemme tiellä seisomme vain me itse.

"Mene tekemään sitä mitä haluat missä haluat. Mene yksin ja lähde heti, koska haluat ja saat ja pystyt. Olisit pystynyt aina, jos olisit halunnut tarpeeksi kovasti." (s.164)

Emma Hooper tulee Helsinki Lit -festivaaleille 23.5.2015. Olen ihan intopiukeana, koska tiedän pääseväni tapaamaan häntä ihan kasvotustenkin. Stay tuned!

JK. Ihana Emma Hooper hurmasi minut! Tekemäni haastattelu löytyy Sylvistä.

____________________________________
Emma Hooper: Etta ja Otto ja Russell ja James
Alk. Etta and Otto and Russell and James (2015)
Suom. Sari Karhulahti
Gummerus 2015
333 sivua

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti