2. marraskuuta 2015

Haasteita marraskuuhun




Lukuhaaste 2015 on pyörähtänyt käyntiin! Tarkoituksena on lukea marraskuussa päivittäin vähintään 30 sivua kaunokirjallisuutta tai kertovaa tietokirjallisuutta. Itse en aio sivuja sen kummemmin laskeskella, mutta ilman fuksailujakin uskon selättäväni tämän haasteen höyhenen kevyesti: 30 sivua ei tunnu missään!

Ehkä haastesivumäärää olisi voinut vähän kasvattaa viime vuodesta?


Image courtesy of National Novel Writing Month.

Paljon enemmän haastetta marraskuuhun tarjoilee sen sijaan National Novel Writing Month, jonka ideana on kannustaa ihmisiä kirjoittamaan 50 000 sanaa sisältävä romaani (tai ensimmäinen versio romaanista) yhden kuukauden aikana. Tämä tarkoittaa siis hieman yli 1 600 sanaa päivässä!

Olen tainnut luovuttaa jo nyt, vain kahden päivän jälkeen. Minä, joka hion ja puunaan jokaista lausetta, jokaista sanaakin, en vain kykene tuollaiseen vauhtiin. Joskus olisi tietenkin ihana lyödä lekkeriksi, antaa sanojen vain tulla sellaisina kuin tulevat, pursottaa tekstiä ruudulle miettimättä mitään. Mutta ei. Ei se ole minä. Minä olen puunaaja. Kirjoitan sata sanaa päivässä ja olen tyytyväinen.

Yhteisönä NaNoWriMo vaikuttaa kuitenkin hurmaavalta - paikka täynnä hivenen yllytyshulluja ihmisiä, jotka elävät kirjoittamisesta. Luulen, että notkun mestoilla, luen tsemppipuheita, hurmioidun toisten tuhansista sanoista.

Pimeä, masentava marraskuu - älä edes yritä. Minulla on kirjat ja kynä.

Ja matka Barcelonaan.


4 kommenttia:

  1. NaNoWriMo olisi loistava mahdollisuus saada gradu pakettiin, mutta se vaatisi kyllä sitä, että kaikki mahdollinen taustatyö olisi jo tehty ja se on aika mahdotonta. Jospa se ilman NaNoWriMoakin joskus valmistuisi! Mutta olen ihan samanlainen kirjoittaja kuin sinäkin, jään ihan liikaa miettimään yksittäisiä lauseita (joskus niitä sanojakin) ja niiden rakenteita. Olen yrittänyt opetella kirjoittamaan esimerkiksi esseitä sillä tavalla, että annan vain tulla mitä tulee mieleen ja muokkaan sitten lopuksi, mutta eihän siitä mitään tule. Luulen, että käyttäytyisin samalla tavalla myös fiktiota kirjoittaessani.

    Oi, sinulla on luvassa ihana marraskuu, matka ja kaikkea. Ehkä selviydyt sinäkin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, NaNoWriMossa on kyllä pakko vaan tuutata tekstiä koko ajan - siinä ei paljon ehdi lähdekirjallisuutta selaamaan :D Itse yritän siis vähän fiktiota kirjoitella, ja vaikka en ainakaan tällä hetkellä sitä varten mitään taustakirjallisuutta luekaan, olen vain todella hidas kirjoittaja, joka haluaa muokata lauseet jo ensimmäisellä kirjoituskierroksella mahdollisimman täydellisiksi.

      Tsemppiä graduun - selviydyt varmasti :)

      Poista
  2. Oi! Löysin blogisi näin yövuoron pienellä rauhallisella hetkellä, ja tykästyin heti! :) En ennätä nyt kuin silmäillä, mutta jään lukijaksesi ja palailen paremmalla ajalla lukemaan kaiken. :)

    Tsemppiä marraskuun (lempikuukauteni!) pimeyteen ja NaNoWriMoon, ja ihanaa Barcelonan-matkaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sara, kiitos - kiva, että tykästyit! Tervetuloa paremmalla ajalla lueskelemaan :) Minä ryhdyn puolestani vierailemaan sinun luonasi, kivalta näyttää sielläkin!

      Ja kiitos! Katsotaan, josko Barcelonakin jotenkin päätyisi blogiini ensi viikolla. Ihana joka tapauksessa päästä vähän aurinkoon.

      Poista