24. kesäkuuta 2016

Leeni Peltonen: Valvomo


"Nukkuminen ei ole meillä kalenterissa. Pitäisikö sen olla?" (s.131)
"Yö on päivän peli. Tee päivästä niin hyvä kuin mahdollista." (s. 234)


En muista, milloin olisin viimeksi lukenut jotain kirjaa näin intohimoisesti. Aloitin Leeni Peltosen Valvomon eilen lounaalla ja jatkoin sen lukemista koko illan. Tänä aamuna oli onni, ettei Helsingin Sanomia tipahtanut postiluukusta lainkaan: pystyin viimeistelemään Valvomon aamupalapöydässä. 

Luin Peltosen kertomusta omasta unettomuudestaan kuin trilleriä, sillä samaistuin niin moniin hänen havaintoihinsa, kokemuksiinsa, ajatuksiinsa. Olen itse ollut enemmän tai vähemmän huonouninen ainakin opiskelija-ajoista lähtien. Yhdessä elämänvaiheessa vähäunisuus muuttui vakavaksi unettomuudeksi, joka on ollut yksi elämäni kovimmista - ja myös opettavaisimmista - koettelemuksista. Sen myötä opin todella arvostamaan unta, opin laittamaan unen oikeastaan kaiken muun edelle, sillä ymmärsin tämän: jos nukun huonosti, mikään mukaan ei suju hyvin. Kuten Peltonenkin toteaa: "Uni vaikuttaa kaikkeen ja kaikki vaikuttaa uneen."

Kotiliesi-lehden päätoimittajana työskennellyt Peltonen yhdistää kirjassaan tutkimustiedon ja uniasiantuntijoiden kommentit saumattomasti omaan arkeensa. Lukija seuraa jännityksellä, miten Peltosen kamppailu unettomuuden kanssa etenee ja samalla lukija oppii kuin huomaamattaan paljon unesta ja siitä, miksi se joskus saattaa kadota. 

Peltonen saa lopulta ihan virallisen diagnoosin: hän kärsii toiminnallisesta unettomuudesta, joka on yleisin unettomuuden laji. Sen oireita ovat nukahtamisvaikeudet ja heräily pitkin yötä. Toiminnallisen unettomuuden taustalla on usein stressi tai jokin suuri elämänmuutos. Se iskee erityisen herkästi tunnollisiin, säntillisiin ja luoviin ihmisiin. Ja varsin tyypillistä on kierre: uneton pelkää, ettei saa seuraavanakaan yönä unta ja juuri tämä pelko aiheuttaa sen, ettei uni todellakaan tule.

Valvomo on ennen kaikkea lohtukirja jokaiselle unettomalle tai vähäuniselle. Se muistuttaa, ettei uneton ole yksin, vaikka öisin sängyssä siltä tuntuukin. 

Tutkimusten mukaan univaikeuksista kärsii ajoittain jopa 40 % suomalaisista aikuisista. Pitkittyneen unettomuushäiriön kourissa kamppailee tälläkin hetkellä noin 350 000 työikäistä suomalaista. Silti unettomuuteen ei ole tarjolla riittävästi Käypä hoito -suosituksen mukaista hoitoa eli lääkkeetöntä unihuoltoa. Pillereitä lykätään unettomien kurkkuun aivan liikaa ja aivan liian heppoisin perustein.

Peltonenkin kysyy, onko hyvä uni rahakysymys. Hän itse pulitti hoidoista, tutkimuksista ja esimerkiksi mindfulness-kurssista yhteensä lähemmäs 2 000 euroa. 

Hiljalleen Peltonen oppi itselleen armollisemmaksi: "Täydellisyyttä en enää tavoitellut, en edes nukkumisessa - se oli tärkein läksy, jonka opin." Vähäuninen on todennäköisesti vähäuninen loppuelämänsä, mutta sen kanssa oppii elämään, kunhan on itselleen lempeä eikä stressaannu heti yhden huonosti nukutun yön jälkeen. Seuraava yö voi olla taas vähän parempi. 

Suosittelen Valvomoa kaikille, jotka kamppailevat unen kanssa. Ja myös kaikille, jotka nukahtavat joka ilta kepeästi ja posottavat syvässä unessa aamuun asti. Kun tieto unettomuudesta lisääntyy, ehkäpä sellaiset lausahdukset kuin "noo, menet tänään vaan aikaisin nukkumaan ja laitat silmät kiinni, niin kyllä se uni sieltä tulee" loppuvat. 

Kiitos kirjasta, Leeni Peltonen. 

_________________________________________
Leeni Peltonen: Valvomo - kuinka uneton oppi nukkumaan
Otava 2016
240 s.

2 kommenttia:

  1. Tämä kirja kuulostaa kyllä hurjan mielenkiintoiselta. Itsekin aina silloin tällöin kärsin vähäunisuudesta (tosin enemmän niin päin, että herään aikaisemmin kuin pitäisi) ja ihmisten kanssa työskennellessä uniongelmat tulevat vastaan aina silloin tällöin. Tärkeästä aiheesta kirjoitettu kirja, ja sinä kirjoitit siitä todella innostavasti, nyt tekisi mieli lähteä kirjastoon :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Katri, suosittelen lämpimästi. Yksi koukuttavimpia lukukokemuksia tänä vuonna. Ehkä pitäisi useamminkin tarttua tietokirjoihin :D Kiitos kommentistasi!

      Poista