15. tammikuuta 2017

Tsundoku (eli #hyllynlämmittäjä-haaste)


Sivumennen-podcastin Jonna Tapanainen ja Johanna Laitinen käynnistivät pari päivää sitten eetteriin tulleessa uudessa jaksossa #hyllynlämmittäjä-haasteen, joka haastaa lukemaan (vähintään) kaksitoista kirjaa omasta hyllystä. 

He viittaavat japanilaiseen termiin tsundoku, joka tarkoittaa sitä, että ihminen ostaa paljon kirjoja, mutta ei sitten luekaan niitä vaan jättää kirjat lojumaan ja pölyyntymään; odottamaan parempaa ja rauhallisempaa hetkeä - jota ei tietenkään koskaan tule.

Tunnistan tsundokun myös itsessäni, vaikka ostankin kirjoja melko maltillisesti. Hyllyyn on yhtä kaikki kerääntynyt lukematon määrä lukemattomia kirjoja. Monet noista kirjoista on vieläpä sellaisia, jotka oikeasti HALUAN lukea. Sellaisia, joiden lukemista olen suunnitellut pitkään. Sellaisia, joista tiedän pitäväni tai vaikuttuvani. 

Siksi päätin lähteä mukaan #hyllynlämmittäjä-haasteeseen. Koin myös jonkinlaista johdatusta, sillä olin jo jouluna nostanut hyllystäni esiin Doris Lessingin Kultaisen muistikirjan ja päättänyt lukea sen viimein. Sama kirja löytyi yllättäen myös Johanna Laitisen haastelistalta - ja kuten hän, myös minä etsin kirjaa vuosia sitten kuumeisesti antikvariaateista ja kun sen viimein löysin, en lukenut sitä vaan jätin hyllyyn pölyttymään. 

Täysin hullua ja päätöntä - ja silti varmaan jokaiselle kirjafriikille kovin tuttua!

Mutta tässä siis vielä ne kaksitoista kirjaa, jotka yritän lukea tänä vuonna omasta hyllystäni:

  • Paul Auster: New York -trilogia
  • Rachel Cusk: Outline
  • Lydia Davis: The End of the Story
  • Kari Hotakainen: Juoksuhaudantie
  • Maria Jotuni: Huojuva talo
  • Han Kang: The Vegetarian
  • Milan Kundera: Olemisen sietämätön keveys
  • Jhumpa Lahiri: Tämä siunattu koti
  • Doris Lessing: Kultainen muistikirja
  • Grégoire Polet: Väreilevä kaupunki
  • Märta Tikkanen: Vuosisadan rakkaustarina
  • Kyllikki Villa: Elämän korkea keskipäivä


14 kommenttia:

  1. Kiintoisaa, tämähän pitäisi itsekin toteuttaa. Me ostetaan paljon kirjoja, mutta toisaalta luetaan niitä hyllystä myös hyvää tahtia. On siellä kuitenkin paaaaljon niitäkin kirjoja jotka vielä vuoroaan odottavat. Aloitettiin nyt vuoden alussa kirjaostolakko, joka tulee kerrankin pitämään :D
    Tiia

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, kuuluisia viimeisiä sanoja tuossa viimeisessä lauseessa :D Mutta tsemppiä lakkoon ja kiva, jos lähdet(te) haasteeseen mukaan!

      Poista
  2. Olen lukenut listaltasi vain Huojuvan talon. Aloitin itse vuosi sitten Top10 omista lukemattomista kirjoista. Sain kuusi luettua, mutta luin kyllä muita omia kirjoja. Jatkan, kunnes saan ne neljäkin luettua ja teen sitten uuden listan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mai, ihan hyvin pärjäsit Top10-listasi kanssa, kun yli puolet luit. Minä olen ihan tyytyväinen, jos pääsen samaan :) Mutta toki toivon, että nämä kaikki 12 kirjaa tulisi viimein luettua - myös tuo Huojuva talo, sillä melkein nolottaa etten ole sitä lukenut.

      Poista
  3. Hieno haaste. :D Olen näemmä lukenut listaltasi kaikki muut paitsi Lydia Davisin ja Kyllikki Villan teokset. Ilahduttaa kovin, että kasastasi löytyy Rachel Cuskia ja Han Kangia.

    Paul Austerista melkein sanoisin, että New York -trilogia on parasta Austeria tai ainakin sieltä hyvin parhaimmasta päästä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No eikös olekin - osui minulle kuin nenä pärstään just nyt, kun sullekin valittelin, että oman hyllyn kirjat hautautuvat aina kirjastolainojen alle.

      Sinäpä oletkin lukenut hyvin minun hyllynlämmittäjiäni! Siinä on kyllä muutama sellainen kirja, että tosiaan pitäisikin olla luettuna.

      Austerilta olen lukenut pari muuta kirjaa, mutta näin olen itsekin ymmärtänyt, että New York -trilogia on se The kirja.

      Kiitos Omppu!

      Poista
  4. Hah, tuppaan innostumaan haasteista enemmän kuin ehdin toteuttaa, mutta kerrankin tuli vastaan sellainen johon en pysty lähtemään mukaan, meillä kun on vain kirjaston kirjoja :-D Taidan olla siitä erikoinen kirjabloggari, etten hamstraa kirjoja lainkaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ohhoh! :D En itsekään ole mielestäni mikään pahimman luokan hamstraaja, mutta helposti hyllystä nuo kaksitoista lukematonta löytyi. Noh, vähän enemmänkin :D

      Kiitos kommentistasi!

      Poista
  5. Tämäpäs olisikin minulle sopiva haaste, olen nimittäin sekä tänä, että viime vuonna yrittänyt lukea mahdollisimman paljon omaan hyllyyn kertyneitä kirjoja. Yritänkin nyt hillitä lukemattomien pinon kasvamista sillä, että saan ostaa uusia vain sitä tahtia, kuin luen niitä vanhoja. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joskus on tosiaan aiheellista vilkaista myös sinne omaan hyllyyn. Itsekin oikein yllätyin, miten kiinnostavia kirjoja sinne olikin jäänyt makaamaan lukemattomina.

      Itse yritän toteuttaa tuota sinun periaatettasi varsinkin vaatteiden kanssa: jos haluan ostaa jotain uutta, jotain on heitettävä ensin pois. Ja koska olen huono heittämään mitään pois, ostoksia tulee tehtyä vain silloin, kun on oikeasti tarve.

      Kiitos kommentistasi, Martta!

      Poista
  6. Minullakin riittäisi luettavaa omassa hyllyssä...Sulla on monta kiinnostavaa teosta listallasi, Vegetaristi kiinnostaa minua, ja Huojuva talo ja Vuosisadan rakkaustarina taas ovat minulle tärkeitä, ajatuksia herättäneitä teoksia :) Lahirikin on hieno kirjailija.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sirri, kiitos kommentistasi. Ostin Vegatarianin noin puoli vuotta sitten ja nyt kyllä haluaisin ehtiä lukemaan sen ennen kuin suomennos ilmestyy. Saapa nähdä :D

      Minä jotenkin tiedän jo etukäteen, että Huojuva talo ja Vuosisadan rakkaustarina tulevat olemaan myös minulle tärkeitä. Kultaisen muistikirjan arvelen räjäyttävän pääni :D

      Poista
  7. Loistava haaste! Olen laatinut blogiini kolme vuotta sitten TBR100-listan omasta hyllystäni ja niistä on 7 luettuna. Säälittävää. Nyt alkaneen HelMetin vuoden 2017 haasteen ajattelin vetää mahdollisimman pitkälle oman hyllyn kirjoilla ja jo kolme kirjaa on hyvässä vauhdissa! Tämähän sopisi kuin nenä päähän.

    Huojuva talo on minunkin listallani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho, sata lukematonta kirjaa omassa hyllyssä on jo aika paljon! Varmasti pystyt vetämään Helmet-lukuhaasteen niillä. Tsemppiä, Elina! :)

      Poista